Homologacja opon – czy jest obowiązkowa?

Samochody wyjeżdżające z salonów samochodowych często poruszają się na oponach z homologacją – czyli tzw. oponach OE. Dotyczy to przede wszystkim modeli marek premium oraz luksusowych. Czym różnią się opony z homologacją od standardowych modeli i czy trzeba kupować je po zużyciu opon zamontowanych fabrycznie?

Zdjęcie główne

Opony z homologacją – ponieważ opona ma znaczny wpływ na jazdę samochodem

Jakość prowadzenia, osiągi, komfort, bezpieczeństwo… opony wpływają na bardzo wiele aspektów związanych z jazdą samochodem. Dlatego producenci samochodów, którzy chcą, aby ich modele oferowały możliwie najwyższe parametry, są zmuszeni do współpracy z producentami opon. Dzięki temu można dopasować dany model ogumienia do konkretnego samochodu tak, aby idealnie współpracował m.in. z jego zawieszeniem, układem hamulcowym, czy systemami elektronicznymi. W efekcie opony z homologacją są niezbędne, aby utrzymać osiągi i bezpieczeństwo jazdy. Na www.sklepopon.com/dobor-opon-do-pojazdu można dobrać nowy komplet opon z homologacją. 

Zabiegi takie jak np. zmiany w składzie mieszanki gumowej opony, czy niezauważalne na pierwszy rzut oka poszerzenie bieżnika, mogą znacząco poprawić zachowanie danego samochodu na drodze. Aby osiągnąć idealny efekt, niezbędne są czasochłonne testy i eksperymenty z poszczególnymi konfiguracjami, które pozwolą osiągnąć zamierzone rezultaty. Dlatego czasem mówi się, że opony homologowane to opony „szyte na miarę”. 

Ma to szczególne znaczenie w przypadku samochodów o wysokich osiągach, w których opony bez homologacji mogą wywoływać problemy m.in. z działaniem czujników odpowiedzialnych za pracę systemów bezpieczeństwa. Efektem tego może być np. aktywowanie się kontroli trakcji po dodaniu gazu, pomimo iż bieżnik zachowuje pełną przyczepność. W rezultacie taki samochód poruszający się na niehomologowanych oponach może stwarzać podczas jazdy znaczne problemy.

Opony homologowane w Porsche

Czy opony z homologacją mogą być montowane wyłącznie w autach danej marki?

Możliwość zamontowania opon z homologacją w samochodach innej marki jest zależna od rodzaju homologacji. Homologacja dowolna obejmuje opony, które bez żadnych przeszkód można montować innych samochodach, o ile są dopasowane rozmiarem i dysponują odpowiednimi indeksami nośności oraz prędkości. Dlatego np. opony zimowe 17 cali – można je znaleźć na www.sklepopon.com/opony/zimowe/17-cali, które dysponują homologacją dowolną, mogą być użytkowane również w innych autach poruszających się na tej średnicy, o ile ich pozostałe parametry rozmiaru oraz indeksy nośności i prędkości również się zgadzają.

W przypadku homologacji technicznej dowolność stosowania danych opon nie jest ograniczona wyłącznie rozmiarem oraz indeksami nośności i prędkości. Należy przy tym spełnić warunki określone w dokumentacji technicznej – może to być np. konieczność stosowania tego samego modelu opon zarówno na przedniej, jak i tylnej osi pojazdu, pomimo iż obowiązujące przepisy drogowe tego nie wymagają.

Ostatni rodzaj homologacji opon to homologacja obowiązkowa. W tym wypadku mamy do czynienia z oponami stworzonymi specjalnie na potrzeby danego modelu samochodu, które nie nadają się do montażu w innych autach.

Podsumowując, kierowcy samochodów klasy premium oraz aut sportowych mogą być zobowiązani do jazdy na oponach z homologacją. W przeciwnym wypadku ryzykują nie tylko przepadnięcie gwarancji na pojazd, ale również utratę znacznej części właściwości jezdnych. Dlatego, jeżeli w instrukcji pojazdu wskazane są zarówno rozmiary, jak i symbole homologacji, należy ich bezwzględnie przestrzegać, aby uniknąć niepotrzebnych problemów.

Twoja opinia została wysłana do moderatora.

Poznaj cykl życia opinii »